Wednesday, March 25, 2009

زيارة الى الرئيس

 ساْلنى صديق ماذا لو وجدت نفسك امام رئيس الجمهوريه ماذا ستقول له فاْجبته انى
هقوله: انا من 28 سنه ونفسى اقابلك ياريس انا اولا عايز اشكرك انك قدرت تحكمنا السنين دى ده الريس السادات قعد 11سنه وكانوا كلهم وجع دماغ والريس عبد الناصر قعد 18سنه وشعره شاب وجتله جلطه ياولداه احنا شعب مقرف ومابيعجبوش العجب لا عجبنا الفراعنه ولا الرومان ولا اتمسكنا بالحكم الاسلامى ولا الاتراك نفعوا معانا ولا حتى الانجليز كله كان بيشرب قهوته ويتمشى على بلده . انت بطل ياريس بطل مش عشان الضربه الجويه بس لكن عشان استمريت معانا العمر ده ايه اللى يجبرك تحكم شعب نصه او اكتر جاهل وغلبان ومايفكرش فى حاجه غير يجيب غداه والفقر مكسر ضلوعه والامراض بتنهش فيه ده شعب همه على بطنه وكمان مش عاجبه ولا هما فاهمين يعنى ايه تنميه وخطه عشريه ولا فاهمين يعنى ايه استثمار ولا سياحه وحاجه تكسف انا عرفت سيادتك بتحب تقابل البهوات الكبار اللى بييجوا يزوروك فى شرم الشيخ ليه اكيد عشان مكسوف احسن الناس بتاعتنا دى تعرك وتفضحك فى وسط ضيوفك اتاريك ياعينى كل شويه تسافر وتتعب نفسك رايح جاى على شرم طب يعنى احنا لو ناس مؤدبين وبنفهم وهاديين ونضاف مش كان زمان سيادتك قابلت ضيوفك وسطينا بدل الهده دى بس احنا كده شعب متعب ويحب يدوخ نفسه انا تفسى ياريس اقول لسيادتك حاجه مهمه اوى انا عارف ان مستحيل اخبار بلد سكانها80مليون هتوصلك كلها امال انت معين وزرا ومحافظين ليه مش عشان يشتغلوا بس والله ياريس ماحد منهم بيشتغل خالص وهما عارفين ان مشاغلك كتير ومش هتدور وراهم ومستغليين الموقف وطاحنين الشعب بيقولولك ياريس ان الفرد دخله 40 ل 60 ج فى اليوم وهو دخله 10 ل20 للمتوسط شوف انت ياريس بقى نعيش ازاى ؟انا معاك مش لازم ناكل لحمه والله مابندوقها لكن لو كلنا وجبتين عيش وطعميه ود فعنا الكهربا .... انا معاك ممكن ماننورش نور كتير بس عالقليله نشوف الاخبار فى التلفزيون عشان حتى نشووف سيادتك امال هتخطب لمين احنا بنحبك ياريس عشان متاكدين انك بتحبنا اكيد طالما متمسك بينا العمر ده ومش هاين عليك تسيبنا رغم اللى بنسببه ليك من وجع دماغ وقلة راحه لكن طاللما انت معانا يبقى بتحبنا وسيبك من اى كلام تانى بس ارجوك ياريس حبك لوحده مش كفايه

No comments: